Cursus kunstgeschiedenis Op naar Rome | 10/10/2024
Cursus kunstgeschiedenis - Op naar Rome - Les 1
Op naar Rome. Inspiratie van de antieke oudheid en renaissance op de kunst in Europa tussen 1500 en 1900
Komende maanden organiseert kunsthistorisch bureau Artetcetera een cursus kunstgeschiedenis over de invloed van de kunst in Rome. Tussen 1500 en 1900 trokken duizenden kunstenaars uit Noord-Europa naar Rome om om de overblijfselen uit de Romeinse oudheid met eigen ogen te zien. Vol bewondering bestudeerden zij het werk van Rafaël, Michelangelo of Caravaggio. Teruggekomen in de Nederlanden, Duitsland, Frankrijk of Scandinavië was de herinnering aan Italië een onuitputtelijke bron van inspiratie. Rome drukte een onuitwisbaar stempel op de ontwikkeling van de kunst tot het einde van de 19de eeuw. In zeven lezingen in De Luifel neemt Artetcetera u mee naar Rome.
Programma lezingen Op naar Rome
- Reizen naar Rome. De 16de eeuw, door Emmelie de Mol van Otterloo | 10 oktober
- De Romeinse schetsboeken van Maarten van Heemskerck, door Thera Folmer-von Oven | 17 oktober
- Rome en de geboorte van het klassiek ideaal, door Michiel Kersten | 24 oktober
- Kunstenaars naar Rome in de 17de eeuw, door Emmelie de Mol van Otterloo | 7 november
- De Grand Tour in de 18de eeuw, door Maya Mutlu | 14 november
- De cultus van het klassieke ideaal omstreek 1800: neo-classicisme, door Michiel Kersten | 28 november
- Vedute. Geschilderde gezichten van Rome 1770-1830 door Maya Mutlu | 12 december
Les 1 – Reizen naar Rome door Emmelie de Mol van Otterloo
In de loop van de 16de eeuw veranderde er veel in de vervallen stad Rome. Een belangrijke rol hierin had Paus Julius II (1503-1513). De heropbouw van Rome kreeg zijn volle aandacht. Hij trok daarvoor veel kunstenaars aan. Eind 15de eeuw werd een bijzondere ontdekking gedaan: het Domus Aurea (gouden huis), het paleis van keizer Nero. Het lag onder de grond en was alleen bereikbaar via een gat in de grond. Michelangelo was een van de eersten die afdaalde in de ‘grot’ en in vervoering raakte van de fresco’s en de beelden die hij daar zag.